Wednesday, May 11, 2011

Beruk Di Hutan di Susu-susukan Anak Sendiri Mati Tak Makan


Sekolah Rendah Kebangsaan Jelai terbakar pada 27 Ogos 2010. Bangunan ranap di jilat api. Namun sehingga hari ini masih belum ada keputuasan. Sama ada membaik pulih bangunan lama atau membina semula bangunan baru.

Pihak sekolah dan Persatuan Ibu Bapa (PIBG) nyata mahu kan bangunan baru tiga tingkat di bina. Menurut PIBG alang-alang nak buat biar tiga tingkat. Mereka mengharap dengan pertambahan penduduk Kampung Jelai dari semasa ke semasa bangunan tiga tingkat ini relevan untuk menampung murid dan memberi keselesaan untuk anak mereka menuntut ilmu.

Walaupon Kampung Jelai adalah kampung yang paling kuat menyokong UMNO sejak dari merdeka lagi. Namun bukan mudah untuk mereka mendapatkan bangunan sekolah bagi anak mereka. Menurut Raja Ahmad adun Kubu gajah di blog nya mereka sudah berhasrat mengadakan demotrasi. Mereka kecewa kerana sehingga kini kata putus tentang bangunan sekolah untuk anak mereka menuntut ilmu masih belum di buat. (baca sini)

Kampung Jelai adalah kubu kuat Umno, memberi undi yang besar untuk kemenangan Adun Batu Kurau. Tetapi kalau di lihat dari gambar dan berita di blog adun Batu Kurau beliau lebih suka menghulur bantuan ke sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Ibarat Beruk di hutan di susu-susu kan anak di rumah mati tak makan.

Sekolah jenis Kebangsaan cina di batu kurau hanya ada berapa buah. Di kampung Jelai hanya sekolah kecil tak sampai 40 orang pun murid. Tetapi demi untuk mendapat undi cina yang tak berapa kerat itu budi sanggup di tabur.

Sekolah-sekolah jenis kebangsaan itu sebenarnya tak perlu di beri bantuan kerana mereka mempunyai dana yang banyak. Para peniaga cina akan memberi bantuan secara bulanan kepada sekolah tersebut melalui untung perniagaan mereka yang pelanggan nya ada orang Melayu.

Bantuan bina sekolah atau rasmi bangunan ini hanya gairah umno lakukan sekiranya ada Pilihanraya Kecil bila adun Mati. Kita dapat lah melihat walaupon ada sedikit tanah merah maka akan di letakan bodozer untuk acara pecah tanah. Bina sekolah, bina kolej, bina universiti dan bina masjid. Tetapi Untuk sekolah yang sudah siap dan terbakar serta menyukar kan untuk anak melayu menuntut Ilmu UMNO hanya buat tak layan. Sungguh memalukan kerana ia nya berlaku di kubu kuat UMNO.

Kepada PIBG sekolah Jelai anda boleh lah lihat di tempat yang umno selalu menang senang mendapat bantuan atau di tempat Umno kalah selalu mendapat bantuan. Negeri Kelantan yang di perintah oleh PAS selama 20 tahun cuba anda pergi lihat sekolah nya berapa besar dan betapa cantik. Anda cuba pergi tanah Merah, Jeli sehingga ke Machang, anda lihat universiti Malaysia Kelantan, politeknik, MRSM, kolej komuniti dan UITM sedang di bina. Itu Baru satu Daerah di negeri Kelantan yang 20 tahun di Perintah oleh PAS.

Setelah 53 tahun orang perak mengundi UMNO ada ker Universiti Malaysia Perak? Di kawasan Larut matang & selama ada berapa universiti, kolej, Mrsm, politeknik, kolej komuniti. Orang Larut ternyata hanya di tipu oleh UMNO. Apabila melancarkan NCER di beri projek kepada Perak Utara termasuk Kawasan Larut sebagai kawasan melahirkan modal insan. Macam mana nak melahirkan modal insan berkualiti kalau tempat melatih modal insan pon tiada?

Elok kiranya pihak PIBG memohon bantuan DAP perak pulak untuk membina sekolah rendah ini. Kesian anak-anak melayu yang tiada tempat untuk mereka menuntut ilmu. Hendak mengharapkan melayu menolong, Melayu dan adun melayu lebih suka kes liwat, kes vedio seks dan suka mengadakan ceramah liwat dan vedio seks. Mungkin DAP Perak boleh menolong.

3 comments:

Anonymous said...

aku heran tengok perangai korang..ko tahu tak 90 % pelajar sekolah cina di Jelai tu anak melayu? duit cukai hang tak kan nak bg kat melayu je..memang dasr pembangkang, semuanya tak betul. uma buat semuanya betul..betobatlah

Anonymous said...

aku rasa tabuan mmg beto2 bengong lae... bercakap dan menulis tanpa usul pereksa... budak2 sekolah cina di jelei tu... mana ada cina pong.. semua melayu dgn siam jae... bodo punya tebuan....

emy said...

bru2 ni aku blik kampung pun masih x baiki.ckp malaysia maju.kalau maju sure la byk duit.ni dh setahun banggunan tu x di baiki.nk tggu apa lg.naya sungguh