Thursday, January 7, 2010

Jangan Makan Gula Nanti Potong Kaki........

Sepatutnya Tabuan menulis pasal kenaikan harga masa penguman ini keluar, tetapi isu kalimah "Allah" lebih hangat, maka Tabuan pun tumpang semangkuk berkhutbah perihal penggunaan kalimah "Allah" oleh paper Kristian itu.

Tabuan mengucapkan terima kasih kepada kerajaan di bawah pimpinan datuk Najib kerana telah menaikan harga gula semasa warga negara tengah syahdu menyambut dan meraikan kedatangan tahun baru.

Kenaikan di saat para ibu bapa te
ngah seronok bershopping barangan persekolahan anak-anak, kenaikan sewaktu para penjawat awam tengah mengira bonus 250 ringgit, kenaikan sewaktu penoreh getah sedang mengutip getah beku (baca getah skrap) untuk di jual bagi membiyai yuran sekolah anak. Kenaikan ini juga sewaktu para nelayan di Pantai Timur tengah meraikan pukulan ombak musim tengkujuh. Amat syahdu kenaikan ini, memang rakyat amat di dahulukan.

Bertambah syahdu lagi bila mana para
keladi lembayung menyayikan kenaikan pasal kesihatan. Rakyat bertambah penyakit kerana mengguna lebih gula, jadi apa guna kerajaan menanggung subsidi yang banyak untuk rakyat nya memperolehi penyakit.

M
emang banyak penyakit akibat gula walaupon saya tidak pernah pon membaca di dalam surat mati yang menulis bahawa si polan bin si polan mati kerana makan gula lebih. Apa yang selalu saya jumpa alasan mati kerana sakit tua atau pon kecelakaan jalan raya. Mungkin saya silap atau pon kurang membaca surat mati orang-orang lain yang mati.

Memang Datuk Seri Najib amat sayangkan rakyat nya. Beliau amat sadis dan sedih bila mana melihat rakyatnya yang menangung penyakit akibat lebih menggunakan gula. Itulah sebab nya tindakan sebegini di ambil, fikir saya..

Memang ramai rakyat kita mati setiap tahun, malah kita akan melihat keramaian kematian adalah di atas jalan raya. Setiap detik, setiap masa, setiap hari dan saban tahun statistik ini pasti berada di puncak kematian rakyat Malaysia. Namun tiada tindakan dan kata putus untuk mengakhiri masalah ini seperti mana kenaikan harga gula untuk menjaga kesehatan rakyat.

Kematian dan kecacatan rakyat akibat bertembung di atas jalan raya tidak pulak menimbulkan buah fikiran di kepala otak Datuk Najib dan anggota kabinetnya untuk mengurangkan jumlah kenderaan persendirian di atas jalan raya. Tidak pula barisan kepimpinan nya terfikir untuk memahalkan kenderaan persendirian dan menambah serta memurahkan kenderaan awam.

Mungkin selepas ini bilamana kerajaan tak membina jalan raya akan ada alasan bahawa kerana 'kemalangan maka kami tidak membina jalan raya' dan datuk najib akan bagi alasan apa guna kerajaan mengeluarkan bajet berbilion-bilion untuk membina jalan raya sedangkan setiap tahun berjuta rakyat mati. "Maka kerajaan ambil keputusan ini kerana sayangkan rakyat", ini alasan yang tarbaik...

Bercerita pasal gula ini dan atas faktor kesihatan maka saya mengambil cadangan kepada Kementerian Kesehatan supaya pembungkus gula di letakan gambar seperti mana kotak rokok. Pihak Kementerian kesehatan boleh lah meletakan gambar mayat ataupon gambar kaki berulat akibat makan gula secara berlebihan.

Mungkin juga kementerian pengangkutan pon boleh tiru dan letak juga gambar mayat pada bas ekpress atau pon motorsikal.


Apa sekali pon rakyat mengharapkan yang terbaik dari kerajaan, tak payah la nak cerita naik harga pasal rakyat guna gula lebih, rakyat tak sihat, nak bandingkan dengan vietnam, indonesia dan negara lain-lain, kami bukan nak pindah pergi duduk sana, kami nak tinggal di sini.

Naik kan harga dan kata kerajaan memang patut naik harga sebab kerajaan dah tak ada duit, ekonomi tak berapa baik..habis cerita, rakyat tak marah kalau setakat 20 sen tu. Rakyat bayar bil astro lagi mahal. Tapi rakyat marah bilamana kerajaan nampak seperti menipu, mereka-mereka cerita, mengupah keladi lembayung supaya buat-buat cerita menakut-nakutkan rakyat.

Hari ini rakyat bukan macam zaman hang tuah dulu, rakya hari ini ramai yang boleh berfikir, dan rakyat juga berharap para pemimpin lagi lah boleh berfikir. Kalau betul nak menjaga kesihatan rakyat kenapa hospital masih lagi kena bayar, ada wad kelas 1, ada wad kelas 2 ada wad kelas 3 macam kasta pulak. Semua rakyat sepatutnya mendapat rawatan secara percuma dan tak di layan berkasta-kasta.

Nasib pakcik menoreh getah dengan cikgu sekolah sewaktu mendapat rawatan adalah lain. Pak cik menoreh duduk wad kelas 3 cikgu duduk wad kelas 1. Cikgu free tapi pakcik kena bayar.
Mereka adalah rakyat Malaysia tak kira pakcik penoreh ka, cikgu ker, driver bas kerr, mereka menyumbang kepada negara, jadi mengapa mereka harus di layan secara berkasta?

Kerajaan tak payah lah nak memantau harga barangan yang berasaskan gula supaya tak naik. Buang masa dan tak dak faedah sama sekali. Barangan lain yang berasaskan gula akan tetap naik walaupon pegawai penguatkuasa pergi tidur di premis mereka.

5 comments:

Frodo Baggins said...

hahahahhahahha


very deep! very2 deep!


>>_______<<

TAIPINGMALI (TM) said...

Tulis kat pakej gula. 'GULA BOLEH MEMBAHAYAKAN KESIHATAN ANDA JIKA DIAMBIL SECUKUP RASA'

heheheh. selagi tak nampak gula berlengkar dalam cawan tu tak cukup manis lah..

Gembala katak said...

BERITA LAGI BAIK UNTUK SEMUA:


Setiausaha agung PKR letak jawatan

Setiausaha agung PKR, Datuk Salehudin Hashim telah meletak jawatan hari ini selepas berbulan-bulan tersebar spekulasi mengenainya.

Dah nak semakin hanyut parti PKR ni...mintak simpang tak berjangkit ke PAS.

Jawatan S/U AGUNG...besar ni jawatan tu

BERITA LAGI SENSASI:

Ketua UMUM PKR DS Anwar Ibrahim dah mengaku dalam Facebook yang dia adalah THE FUTURE PRIME MINISTER OF MALAYSIA (dalam Penerbitan Herald disebut BAKAL PERDANA MENTERI MALAYSIA)...

Hebat sungguh PKR, mengalahkan PAS.

tabuan said...

Hello bro Taiping Mali sudah lama tidak menulis ulasan...apa khabar? Ada baik, Makan ada selera? Tidur ada lena? saya doa semoga Tuan TM sihat sejahtera..amin..

Gemabala katak..

Tak payah nak heran memang mereka spesis tu...lompat, berangan, dll lagi..

tabuan said...

Hello bro Taiping Mali sudah lama tidak menulis ulasan...apa khabar? Ada baik, Makan ada selera? Tidur ada lena? saya doa semoga Tuan TM sihat sejahtera..amin..

Gemabala katak..

Tak payah nak heran memang mereka spesis tu...lompat, berangan, dll lagi..